Skip to main content

About author // O autorze


Dr. Paweł Dudko (born in 1987) is an active creator in the area of interactive and generative art with the use of 3D printing, often on the verge of virtual and physical reality. Author of spatial installations, multimedia, photography, and scenography.
Paweł Dudko graduated in architecture from the Faculty of Architecture of the Białystok University of Technology. In 2018, he obtained a doctoral degree in arts at the Faculty of Sculpture and Intermedia of the Academy of Fine Arts in Gdańsk. In the years 2012-22, he was a researcher and lecturer at the Faculty of Architecture of the Białystok University of Technology.
His works have been exhibited in many galleries in Poland and abroad, i.a. XX1 (Warsaw, Poland), Musée du Jouet (Moirans-en-Montagne, France), Yanaki Manasiev Gallery (Veliko Tyrnovo, Bulgaria), Gallery of Modern Art miejsce sztuki44 (Świnoujscie, Poland) and at many reviews and festivals, i.a. Dizaino Savaitė (Vilnius, Lithuania), Contested Cities conference (Madrid, Spain), The International Artistic Campus FAMA (Świnoujscie, Poland). 
Scholarship holder of the President of the City of Białystok (2015) and the Minister of Culture and National Heritage (2020).

Dr Paweł Dudko (ur. 1987) aktywnie tworzy w obszarze sztuki interaktywnej i generatywnej z wykorzystaniem druku przestrzennego, często na granicy przestrzeni fizycznych i wirtualnych. Autor instalacji przestrzennych, multimediów, fotografii i scenografii. 
Ukończył studia na kierunku architektura na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. W 2018 r. uzyskał stopień doktora sztuki na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 2012-22 pracownik naukowo-dydaktyczny na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. 
Swoje prace prezentował w wielu galeriach w Polsce i za granicą, m.in.: XX1 (Warszawa), Musée du Jouet (Moirans-en-Montagne, Francja), Galeria im. Yanaki Manasiev (Wielkie Tyrnowo, Bułgaria), Galeria Sztuki Współczesnej miejsce sztuki44 (Świnoujście) oraz na wielu przeglądach i festiwalach, m.in.: Dizaino Savaitė (Wilno, Litwa), Contested Cities (Madryt, Hiszpania), Międzynarodowy Kampus Artystyczny FAMA (Świnoujście). 
Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku (2015) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020).


Contact: // Kontakt:
e-mail: pawel[at]pdudko.com
mobile: +48 507610962


Individual exhibitions: 

2021

Ex-machina, exhibition, device, objects, Baszta Gallery, Zbąszyń, Poland

Dream collection, exhibition, happening, Experyment Festival, Zbąszyń, Poland

2020

Machine Creative, published on-line, scholarship program of the Minister of Culture and National Heritage – Culture on the Web, Poland

2018

The Faces of the Circle, exhibition, objects, Faculty of Sculpture and Intermedia Academy of Fine Arts, Gdańsk, Poland

2017

Sound of image | Image of sound, happening, Biografie Warszawy project, Profile Foundation, Warsaw

Growing Populations, exhibition, lecture, Yanaki Manasiev Gallery, Faculty of Arts, St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tyrnovo, Bulgaria

2014

1/1000 of a happening, happening, Vilnius College of Technologies and Design, Vilnius, Lithuania

2013

Inkubator: nova.MA1310, object/installation, 7th Multi Art Festival – Festiwal Sztuki Młodych, Centrum Rysunku i Grafiki im. Tadeusza Kulisiewicza, Kalisz

Palimpsest, installation, XX1 Gallery, Warsaw

to disappear, installation, Galeria Pod Arkadami, Łomża

2012

Apres L’Entracte, video, Jura-Paris Road Trip Anniversary, Etival, France

to disappear 3, installation, Jura-Paris Road Trip Anniversary, Musée du Jouet, Moirans en Montagne, France

appearance:experiment happening, 42nd International Art Campus FAMA 2012, Świnoujście

Spirit of the Factory, photography installation, paint shop hall Hamech, Hajnówka

to disappear 2, isntallation, International Festival of Student Culture ARTenalia, Poznań

2011

to disappear, installation, Baszta Gallery, Zbąszyń

2010

5-minute photo, happening, International Art Campus FAMA 2010, Świnoujście

1/1000, installation, X International Art Meetings Experyment, Zbąszyń


Collective and post-competition exhibitions: 

2021

In Podlachian, object, exhibition Podlasie, Ratusz Kultury, Gdańsk, Poland

2019

Fruits of illumination, installation, exhibition Pasaż Sztuki, Sopot

2018

notes, exhibition Biografie Warszawy, Fundacja Profile Gallery, Warsaw

Alloy, installation/object, exhibition WAR in Gallery of Modern Art miejsce sztuki44, 47th International Art Campus FAMA, Świnoujście

2016

Population, presentation, Visualizando las Ciudades en Disputa, Contested Cities conference, Madrid, Spain

(Un)necessary, object, exhibition X in Centrum Rysunku i Grafiki im. Tadeusza Kulisiewicza, 10th Multi Art Festival, Kalisz

Populations, installation/objects, exhibition Ciało otwarte – ciało ludzkie, ciało miasta, ciało państwa in Gallery of Modern Art miejsce sztuki44, 46th International Art Campus FAMA, Świnoujście

Currents, installation, International Art Meetings Experyment, Zbąszyń

Timid II, interactive installation, festival Dizaino Savaitė, exhibition VTDK Dizaino Dienos 2016, Vilnius, Lithuania

2015

Currents of Bialystok, installation, Festival of Light and StreetArt Lumo Bjalistoko, Białystok

i-th, interactive installation, exhibition Ziemia Obiecana. Podróż do granic utopii in Gallery of Modern Art miejsce sztuki44, 45th International Art Campus FAMA, Świnoujście

Šviečiantys vaisiai (eng. Lights of illumination), installation, festival Dizaino Savaitė, exhibition VTDK Dizaino Dienos 2015, Vilnius, Lithuania

2014

Fruits of illumination, installation, exhibition Wyspa światła, Fabryka Światła Festival, Przasnysz

Płochy, installation, exhibition Habitat in Gallery of Modern Art miejsce sztuki44, 44th International Art Campus FAMA, Świnoujście

Fruits of illumination, installation, festival Piękne Kłamstwa VII — Magia światła, XX1 Gallery, Warsaw

2013

Inkubator: nova.PK1305, object/installation, Art Happenings and Workshops Piękne Kłamstwa VI – Blask, XX1 Gallery, Warsaw

2012

to unveil, installation, Ephemeral Exhibition Opowieści Niesamowite, Gdańsk

2011

1/1000:pl, installation, krajobraz, photography, International Festival of Young Art, Vilnius, Šalčininkai, Druskininkai , Eišiškės, Lithuania

Saprophyte, project publication, article: Saprophyte skyscrapers: When nature reclaims the urban core, autor: Danielle Del Sol, www.evolo.us, 2011.04.29

2010

post-workshop exhibition of Architecture Workshop Bernarden Garden, Museum of Ideas, Lviv, Ukraine

project Łata, Faculty of Architecture BUT, Białystok; Parter Gallery, Academy of Fine Arts, Łódź

XIX Krajowy Salon Fotografii Artystycznej, Żary

2009

laureate, post-competition exhibition Życie jest piękne, Kielce [+ catalogue]

2008

XVIII Krajowy Salon Fotografii Artystycznej, Żary [+ catalogue]

post-competition exhibition, phtoography, Międzynarodowy Konkurs Autoportret, Stalowa Wola [+ catalogue]

2nd prize, post-competition exhibition, photography, Człowiek obok mnie, Białostocki Ośrodek Kultury, Białystok [+ catalogue]

Galeria Bezdomna, fotografia, ul. Warszawska 15, Białystok

2007

collective exhibition Ruch czy odchodzisz?, installation, video, Studio Działań Kreatywnych DanceOFFnia, Białystok

GRAND PRIX, XIII Ogólnopolska Wystawa Fotografii Dzieci i Młodzieży Białystok‚ MDK Białystok [+ catalogue]




Popular posts from this blog

Ephemeral architecture – Poltva river revitalisation [Białystok:Poland/Lviv:Ukraine]

Architektura Efemeryczna - rewitalizacja rzeki Poltvy we Lwowie to temat pracy magisterskiej wykonanej pod kierunkiem mgra inż. arch. JANA KABACA , na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. MIASTO , które obecnie leży na Ukrainie, od początków swego istnienia cechowała wielokulturowość i wzajemny szacunek mieszkańców. Różnorodność osadników, zachowujących swoją tożsamość kulturową i religijną spotykała się z gościnnością i tolerancją. Dzięki temu miasto mogło się dynamicznie rozwijać i gromadzić bogactwa. Z czasem, gdy poziom zamożności mieszczan znacząco wzrastał, pojawiała się potrzeba rozwoju intelektualnego i kulturalnego. Dzięki czemu we Lwowie pojawiło się mnóstwo znakomitych uczelni wyższych, dzieł architektonicznych, artystycznych, ale także wiele znanych osobistości odwiedzało to urokliwe miasto. Niestety wiek XX i 2 wojny światowe przyniosły zniszczenia. Mieszkańcy i sąsiedzi byli zmuszeni stanąć przeciw sobie w walce, zostało zatartych wiele świadectw historii mi

Chroma Theory [NFT:artblocks.io]

Chroma Theory is an infinite scripted digital animation that is based on color theory. All of the spots visible in a single rendering are subject to the rules of perception, mixing, matching, or contrasting colors.

The Faces of the Circle [WRiI ASP:Gdańsk:Poland]

The Faces of the Circle artistic part of the doctoral dissertation in the discipline of fine arts Oblicza koła część artystyczna rozprawy doktorskiej w dyscyplinie sztuki piękne   zbiór 0. (eng. 'Set 0.') seria 12 obiektów, 2017, FDM PLA, ok. 20 × 21 cm każdy series of 12 objects, 2017, FDM PLA, ca. 20 × 21 cm each Oblicza koła — zbiór 0. Oblicza koła — zbiór 0. zbiór 1.  (eng. ‘Set 1.’) cykl 11 obiektów, 2017, FDM PLA, 20 × 21 cm każdy cycle of 11 objects, 2017, FDM PLA, 20 × 21 cm each Oblicza koła — zbiór 1. — 2⁰ Oblicza koła — zbiór 1. — 2¹⁰ zbiór 2.  (eng. ‘Set 2.’

Machine Creative [MKiDN Scholarship "Culture on the Web"]

Machine Creative visualization – published on 18th of September 2020 – Facebook post #7 Maszyna Twórcza – wizualizacja – opublikowana 18 września 2020 – post 7. na facebooku Introduction | Wstęp The creative process begins with an idea that the artist initially carries within himself. Then he tries to bring it out and show it the world using the chosen medium. I would like to uncover this process for my audience. Invite creators, artists, and viewers to participate as an active commentator, shy observer, or direct participant. A machine-object will be used to show the creative process, the construction of which I will register, and make public. The source is a modern technology of 3D printing, resulting from my previous creative researches. I will reveal an observation of the development of the work, its creation, and its gradual evolution in the form of photo-video documentation in the Internet media. The final object will be both a work and a mechanical creator of subsequent

Pilgrimage shelter [Krynoczka k. Hajnówki:Poland]

Schronisko pielgrzymkowe  to temat pracy inżynierskiej wykonanej pod kierunkiem mgra inż. arch. JANA KABACA , na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. Schronisko pielgrzymkowe zlokalizowane jest na uroczysku Krynoczka, k. Hajnówki w prawosławnej parafii Dubiny (woj. podlaskie). Jest to prawdopodobnie najstarsze udokumentowane MIEJSCE KULTU PRAWOSŁAWIA na tych ziemiach. Jego tradycja sięga XIII w., gdy schronienie znaleźli tu mnisi uciekający z ławry Kijowsko-Pieczerskiej. Sława miejsca stopniowo rosła, aż wykroczyła poza granice regionu. W późniejszym okresie zatrzymywali się tu pielgrzymujący do Jabłecznej mnisi wileńscy. Źródło, z czasem zaczęło przyciągać wiernych i skupiać coraz większe rzesze, zwłaszcza podczas pobytu duchownych. Coraz powszechniejsze stawały się pielgrzymki do miejsca, zarówno indywidualne, jak i grupowe. W połowie XIX w. wzniesiono tu pierwszą cerkiew, która stoi do dziś. Źródełko zostało zadaszone, ujęcie wody zabezpieczone betonowymi kręgami, dobu

Alloy [WAR:miejsce sztuki44/FAMA 2017:Świnoujście:Poland]

Alloy installation/object, 2017, extruders, electronic driver, PLA, plywood Aliaż instalacja/obiekt, 2017, ekstrudery, elektroniczny układ sterujący, PLA, sklejka [ scroll down for description ] Alloy  is a continuation of the deliberations on three-dimensional print, in which deconstruction of the process takes place. The final object, based on the basics of the technology and using its compound elements, entirely loses its functional meaning. Only the two elements used for extruding material are extracted from the device [FDM printer] and posed opposite each other. Controlling the position was eliminated from the process, and the structure increase is based on variable physical factors. The lack of direct control over the movement of the print heads and their rigid attachment to the walls of the object eliminates the possibility of creating a strictly determined form. Control is limited to the most basic of functions, i.e. maintaining the proper temperature of the p