'to disappear'
Uncle of Picabia
mentioned to him once that photography means the end of painting.
Picabia was so taken with this that he forbid him to take any of his
portraits.
The
work is a paraphrase of the conflict between photography and
painting, where the image is revealed as ephemeral.
In
a painted room every 15 seconds flash captures for a moment a
shadow of the audience moving around the hall. What is more, the
visitors, in addition to their primary role of the recipient of art,
become also a co-author of an art object. The undertaken problem of a
temporary commemoration relates to existentially marked questions
about a human being, physical existence, and finally the disappearance,
when after the momentary perpetuated sign, it dissipates, leaving
space to the next entities.
Unicell Poland, owner of Primacol brand, manufacturer of Neon paint helped to create the installation 'to disappear'.
"znikać"
Niegdyś wujek Picabii wspomniał mu o tym, że fotografia zwiastuje koniec malarstwa. To stwierdzenie tak poruszyło Picabię, że zakazał mu od tej pory robienia sobie jakichkolwiek portretów.
Praca jest parafrazą konfliktu pomiędzy fotografią a malarstwem, gdzie obraz jest ukazany jako efemeryczny
W pomalowanym pomieszczeniu co 15 sekund lampa błyskowa
utrwala na moment cień przemieszczającego się w obrębie sali widza.
Zwiedzający, prócz swej podstawowej roli odbiorcy sztuki, staje się
współtwórcą obiektu artystycznego. Podejmowany tutaj problem chwilowego
upamiętnienia odnosi się do nacechowanych egzystencjalnie pytań o
istnienie, fizyczną obecność, wreszcie o znikanie, kiedy po chwilowym
zaznaczeniu swego śladu, rozprasza się zostawiając miejsce kolejnym
istnieniom.
Instalację 'znikać' pomogła zrealizować firma Unicell Poland, właściciel marki Primacol, producent farby fosforescencyjnej Neon.
[authors video]
below: video stills // poniżej: kadry z filmu Andrzeja Brańskiego
cameraman // operator: Roman Wasiluk
cameraman // operator: Roman Wasiluk